De 11 stappen die mijn business 4x hebben laten groeien in minder dan 2 jaar.
Vooral stap 10 is wat de meeste ondernemers tegenhoudt om de groei te gaan krijgen die ze graag willen!
Voordat we daar naartoe gaan wil ik je meenemen naar 2005…
Toen begon ik mijn avontuur als ‘zelfstandige’. Ik zou het allemaal wel lekker zelf gaan doen, want ik moest er niet aan denken om afhankelijk te zijn….
Ik begon met het ‘uurtje-factuurtje’ model. En daar ben ik ook heel lang gewoon tevreden mee geweest, maar in 2017 begon er iets te knagen. Als ik wil kunnen groeien dan moet er iets veranderen. Ik draaide om en nabij zo’n 4-5k per maand aan omzet. Maar dat was lang niet voldoende om mijn ambities waar te kunnen maken. Ik bedoel met een omzet van €50.000 per jaar kon ik niet de impact maken die ik wel graag wilde maken. Zoals het opzetten van een foundation om duurzame projecten te kunnen ondersteunen bijvoorbeeld. Of het waarmaken van mijn droom om een eigen huis te bouwen met veel beestjes, een biodynamische moestuin en een plek waar ik vrienden/familie/klanten een fijne tijd kan geven. Of het aannemen van teamleden zodat ik meer mensen aan een baan kan helpen. Al die dingen zijn gewoonweg niet mogelijk met die jaaromzet.
Maar wat dan wel was de vraag? Ik wist dat er genoeg opties waren omdat de klanten voor wie ik werkte hele andere omzetten draaide. Van 6 tot 7 cijfers per jaar. Wat was er anders aan die bedrijven? Want als ik meer omzet wilde draaien op de manier zoals ik werkte waren er maar 2 opties. Meer tijd maken om te werken (aka nog harder werken of een bureau met teamleden gaan bouwen) of mijn uurprijs omhoog gooien. Dat 2e tweede heb ik door de jaren heen gedaan tot een max van €75 per uur. Daarna zat er ook niet al te veel rek meer op.
1 jaar is het mij gelukt om er doorheen te breken. Ik draaide een jaar van 70k… maar de manier waarop wil ik nooit meer meemaken. Ik was op… veel te hard en veel gewerkt… was dit het dan waard om die jaaromzet te halen? No way…. mijn gezondheid is het belangrijkste wat ik heb… mijn gezondheid is onbetaalbaar….
En dan die andere optie, meer mensen als team om mij heen bouwen en een marketingbureau bouwen… hmm die voelde ik toch echt niet. Ik wilde op een dieper level met mensen kunnen werken en daarbij uit de implementatie stappen en veel meer strategisch kunnen betekenen.
Om mijn dromen waar te kunnen maken moest ik de stap nemen om alles op de schop te gooien. Mijn vertrouwde businessmodel, mijn ‘vertrouwde’ manier om aan klanten te komen (aka via via kwam er altijd wel werk) en mijn ‘vertrouwde’ mindset dat wat ik doe toch gewoon goed is en werkt?
Maar ja we kennen hem allemaal:
“If you always do what you’ve always done, you’ll always get what you’ve always got.” – Henry Ford
Ik moest de stap zetten om op een totaal andere manier mijn business opnieuw in te richten. En het meest spannende… online marketing voor mezelf gaan inzetten. Daar waar ik al jaren anderen kon bewegen om zichzelf zichtbaar te maken en ze hielp om online marketing op een liefdevolle manier in te zetten moest ik het ineens voor mijzelf doen… Ik voelde dezelfde blokkades opkomen als waar ik mijn klanten altijd doorheen hielp. Haha de ironie…
Ik voelde aan alles dat dit de juiste stap was en dat het onvermijdelijk was om dit proces met mezelf aan te gaan. And so I did. In juni 2017 besloot ik om mezelf opnieuw uit te vinden en goed te voelen wat ik wilde. En wat daaruit volgde had ik echt niet voor mogelijk gehouden. Ik heb geheel onder mijn eigen voorwaarden mijn business opnieuw opgebouwd en maak ik meer impact dan ooit!
Daarom wordt het wel eens tijd dat ik je meeneem in de stappen die daarin de grootste impact hebben gemaakt.
Hier komen ze:
1. Fix het business model zodat het schaalbaar wordt.
Hoe kan ik meer mensen tegelijk helpen zonder verlies van kwaliteit en resultaat? Door een programma te gaan maken kon ik meerdere mensen tegelijkertijd helpen. En om de kwaliteit te waarborgen ben ik 12 weken lang intensief betrokken bij het proces van mijn klanten. Dit zorgt voor veel grotere transformaties en groei dan ik ooit in mijn ‘freelance’ tijd heb gezien. Dit komt mede doordat de mensen met wie ik nu werk echt zelf hun business zijn. Een persoonlijk merk… ze gaan zelf met hun authentieke marketing aan de gang ipv dat het wordt uitbesteed bij mij en het daardoor nooit zo goed kan worden omdat ik simpelweg niet jouw energie kan vangen.
2. Ontrafel een unieke methodiek/proces.
Mensen houden van overzicht, verbanden, structuur. Dus hoe duidelijker je een specifieke methodiek voor jezelf opstelt welke keer op keer uit te rollen is bij klanten des te makkelijker wordt het om ergens ‘beroemd’ om te worden. F.A.M.E.© is mijn methodiek. En klanten gebruiken het nu zelfs al in een werkwoord: “Ik ga vanmiddag famen” haha.
3. Verpak het proces tot een product wat schaalbaar is.
Hoe ga je jouw proces op anderen overbrengen? Bij mij is dat een samenstelling geworden van Content, Community en Coaching. Dus een online training gekoppeld aan een groepsproces en coaching en mentorship.
4. Ken je X-factor.
Wie ben jij en wat maakt jou uniek? We zijn allemaal uniek, dat is een ding wat zeker is. Maar wat zijn de 3 grote dingen die je naar voren kunt schuiven die samen jouw X-factor vormen? Bij mij zijn dat: online marketing, muziek en duurzaamheid.
De grote vraag is dus:
“What do you want to be known for?”
5. Bouw fanbubbels.
Zodra je helderheid hebt over je positionering en product (nee niet eerst maken….) ga je zo snel mogelijk van start om een fans te krijgen. Ik heb mijn focus op LinkedIn, Facebook, Instagram en e-mail.
6. Zet je contentgame aan!
Maak content als muziek zodat jouw frequentie de juiste snaar raakt bij jouw leukste potentiële klanten. Wees mega relevant, consistent en hanteer de 7 formats voor content zodat je alle snaren raakt en jouw business als een liedje gaat klinken.
Haha wat een metaforen, gaat echt nergens over…. de hitte stijgt naar mijn hoofd denk ik 😉
7. De 3 valuta voor groei!
Geld, fans en connecties. Focus je op alledrie want ze versterken elkaar. Heb je nog geen geld en fans dan heb je wel connecties waaruit je fans kunt krijgen die weer gaan kopen waardoor en geld komt en het geld zet je weer in om fans te krijgen enz… de game is on!
8. Geld=momentum…. en momentum=geld.
Wees niet bang om te investeren (lees goed investeren…. dat betekent dat er weer geld uit terugkomt….) Als je eenmaal ervaart dat je tractie krijgt, ga dan harder aan. Want iets in beweging krijgen kost tijd, maar zodra het gaat stromen wil je dat exponentieel laten groeien.
“It’s not about speed, it’s about momentum”.
“Don’t confuse action, with motion.”
9. Focus op lange termijn.
Vraag jezelf bij alles wat je doet af of je dit uit korte termijn angst doet of uit lange termijn liefde.
Ik investeer als een malle. Mijn business is inmiddels al 3x gegroeid, mijn winst nog niet. En dat is een bewuste keuze omdat ik weet dat alles wat ik nu doe impact heeft op de lange termijn groei.
10. Fix je mindset.
Werk elke dag aan jezelf. Wees eerlijk en durf jezelf in de spiegel aan te kijken. Jij bent tenslotte het gaspedaal en de rem van deze auto wat jouw leven heet. Als die rem vanuit angst, blokkades en overtuigingen wordt ingetrapt ben jij degene die jouw groei tegenhoudt en niemand anders. Dus wordt elke dag 1% beter zodat ondernemen vanuit vrijheid en overvloed mogelijk wordt.
11. Pak leiderschap.
Ken je grenzen, zeg nee als het als nee voelt, durf om hulp te vragen, besef je dat alles mogelijk is zolang jij besluit de leiding te nemen over jouw pad.
“People think they want more freedom in life. What they really want is more control over their lives. And the easiest way to gain control is to take more responsibility.” – Jesse Elder
That’s it. Dit zijn echt de belangrijkste stappen. Veel te veel mensen zitten alleen maar in de details te neuzelen…. maar wat hierboven staat is waar de groei zit. Keer op keer weer zie ik het, zowel bij de ondernemers voor wie ik voorheen als freelancer werkte en nu ook de ondernemers die ik mentor en coach om deze stappen te zetten.…
Nadat ik heb meermaals in mijn leven van mensen gehoord dat ik zo duidelijk kan uitleggen en of ik geen docent wilde worden. (Als iemand dat zei, schreeuwde mijn hele lichaam nee. Ik moest er niet aan denken… maar ja… ik kende natuurlijk alleen maar mijn eigen ervaring met het ‘schoolse’ en voelde dat dat niet voor mij was weggelegd.)
Blijk ik nu toch stiekem wel een beetje ‘docent’ te zijn geworden, maar dan gelukkig op mijn manier… En vanuit gelijkwaardigheid als collega-ondernemer.
En jou helpen naar méér fans impact en omzet is waar ik intens blij van wordt!
Laat me weten op welke punten jij nog stappen te zetten hebt 👇
Liefs Kirsten
.
.
PS. En als je hier graag hulp bij wilt, deze 11 stappen behandelen we in 12 weken in het F.A.M.E. Business & Marketing Programma. Op naar méér fans, impact en omzet.