fbpx

3 fabels over online marketing en welke fout 96% van de online ondernemers maakt!

3 fabels over online marketing en welke fout 96% van de online ondernemers maakt!
21 februari 2019 Kirsten Boersma

Verkoop jij online? Zoals een training, coaching of andere diensten (of heb je plannen om dit te gaan doen) en heb je moeite om online fans te krijgen, beroemd te worden en en moeiteloos te verkopen?

Dan weet ik zeker dat jij overtuigd bent van één of meerdere van onderstaande fabels…

– Je moet een productlijn hebben (value ladder)
– Funnels, advertenties en automations zijn dé oplossing!
– Het wordt steeds moeilijker om online te verkopen

In deze blog vertel ik je waarom dit fabels zijn en hoe ik mijn klanten leer om hun businessmodel en online marketing aan te pakken om wel resultaat te krijgen.

Je ontdekt hoe alles is terug te leiden naar 1 essentieel onderdeel in je online marketing wat 96% van de ondernemers momenteel NIET doet.

Ready?

Ok here we go!

Maar eerst wil ik je een paar vragen voorleggen:

Wat doe jij momenteel online om verkopen te krijgen? Maak je veel content om goed in Google te scoren? Ben je aanwezig op social media? Geef je webinars? Adverteer je op Facebook? Of stuur je nieuwsbrieven?

Hoe ziet op dit moment jouw online strategie eruit? Heb je daar een duidelijk beeld van?

Mijn vermoeden is dat je van alles wel wat doet…. toch?

Maar je hebt het gevoel dat er geen grip op krijgt en vooral bezig bent om alle ballen omhoog te houden. Dit terwijl je je het liefste zou richten op je klanten en het werk wat je leuk vindt om te doen.

Aangezien we online zoveel kunnen lezen over wat wel en niet werkt is het moeilijk om door de bomen het bos nog te zien.

En daar gaat het juist ook vaak mis. We worden overspoeld met tools, tips en andere kleine stukjes informatie. Om maar niet te spreken van alle berichten over “Het geheim wat mij 1 miljoen omzet opleverde”…

Wat al deze kleine stukjes informatie niet vertellen is het grote geheel.

Hoe krijg je een persoon die jou en jouw producten nog niet kent zover dat ze bij je gaan kopen?

Wat ik nu 96% van de ondernemers zie doen is dit:

Een Facebook advertentie voor een webinar naar een doelgroep die nog koud is….

Of…

Iemand die nieuw op de mailinglist komt direct een sales e-mail sturen….

Of…

Adverteren naar een doelgroep die nog koud is met een salespage om een dienst te kopen….

En er komt vast wel wat resultaat uit, maar je hebt het gevoel dat er meer uit te halen valt….

Ik weet één ding heel zeker: ja, dat kun je inderdaad!

Stel je eens voor dat je dit in real life gebeurt. Je krijgt een folder binnen van een keukenboer en denkt goh.. misschien wordt het toch wel eens tijd voor wat nieuws en je besluit een kijkje te gaan nemen. Zodra je naar binnen stapt komt een medewerker op je af en zegt: “Leuk dat je er bent je kunt nu deze keuken voor €15.000 kopen.”

“Uhh wat?….. Die keuken nu meteen kopen? Maar ik weet nog helemaal niet of ik wel een keuken wil kopen en ook niet of ik dan wel die keuken wil kopen… laat staan dat ik hem HIER wil kopen. Wat is dit voor raars?”

Best vreemd toch haha…. maar we doen dit online continue!

Denk er maar eens over na. Alle dingen die we in real life belangrijk vinden zoals een kennismaking, een relatie opbouwen en vertrouwen krijgen laten we, zodra we online gaan communiceren, direct vallen.

Onder het mom van…. ik heb ergens gelezen dat dit werkt…..

Waar we in essentie compleet aan voorbij gaan is dit: RELATIE OPBOUWEN

Zo heb je mensen die nog amper weten dat ze een nieuwe keuken nodig hebben tegenover mensen die al alles uitgezocht hebben, gesprekken hebben gehad en een offerte hebben gekregen. Deze mensen hebben verschillende mindsets en behoeftes.

Die behoeftes kunnen we in het echte leven goed aanvoelen en invullen, maar zodra we online gaan communiceren wordt iedereen over één kam geschoren.

96% van de ondernemers die hun marketing online bedrijven maken de fout door NIET relevant te zijn voor de juiste mensen doordat de relatie er nog niet is.

En nu zul je vast denken… “Ja leuk allemaal Kirsten…. maar hoe ga ik dat doen dan?”

Wees gerust, dat komt goed.

Ik ga je meenemen op mijn reis naar F.A.M.E.

Want zo normaal als het in de muziekwereld is om beroemd te worden, zo moeilijk wordt er over gedaan in ondernemersland.

En daar wil ik verandering in aanbrengen. Daarom heb ik mijn 3 passies (muziek, duurzaamheid en online marketing) gebundeld.

Zodat ondernemers écht beroemd mogen worden en een bedrijf krijgen wat future-proof is.

Waardoor je échte connectie gaat maken en fans krijgt voor het leven.

F.A.M.E. is dé methode waarmee ik ondernemers help dat duurzame bedrijf te krijgen en staat voor:

Fans = Aantrekkingskracht + Multi-channel + Engagement

Mijn F.A.M.E. methode zorgt ervoor dat je een relatie kunt opbouwen waardoor jij als dé expert wordt gezien bij wie ze de oplossing voor hun probleem willen kopen. Maar bovenal je bouwt aan een duurzaam bedrijf met een gezonde cashflow en je klanten worden ambassadeurs.

En dit is precies waarom de eerder genoemde uitspraken fabels zijn.

Ik zal je uitleggen waarom:

Fabel 1 – Je moet een productlijn hebben (value ladder)

Marketingland staat er vol van. De valueladder. Waarin je een low-, medium en high-end product hebt.

Bijvoorbeeld:
Low: Weggever (< €25)
Medium: (€97- €497)
High: (> €1000)

Mensen komen met jou in contact via je low-end product en naarmate ze steeds meer fan worden nemen ze meer bij je af en blijven ze langer klant. In de basis klinkt dat natuurlijk fantastisch, want het gaat uit van het bouwen aan de relatie, maar dan wordt er 1 heel belangrijk ding over het hoofd gezien….

MASSA

Je hebt massa nodig om hier een rendabel bedrijf van te kunnen maken. Als je als coach of trainer nog niet zoveel publiek hebt online (waarvan ik weet dat dat voor voor de meesten zo is) dan is het bereiken van die massa om het bedrijf financieel gezond te maken onmogelijk.

Want de meeste klanten, als ze dat al worden, zullen blijven bij je medium-end product en nooit meer doorgaan naar je high-end. Dit heeft 2 redenen:

  1. De angel is eruit. Ze ervaren al genoeg resultaat voor hun probleem en de urgentie is weg om iets anders af te nemen. (Terwijl jij wel beter weet, want ze zijn er eigenlijk nog lang niet…)
  2. Ze ervaren nog niet niet genoeg resultaat en hebben daardoor niet meer het vertrouwen dat ze dit bij jou wel gaan halen en zien dus de waarde niet in van je high-end, want tja… wat als dat ook niet werkt….

En als ik je verklap dat het net zoveel moeite kost om 1 klant voor €500 te krijgen als voor €3000 dan snap je dat de value ladder misschien leuk lijkt, maar ik zou altijd kiezen voor 1 steengoed product van high-value voor een high-end prijs zodat je direct een gezonde cashflow hebt en niet continue vanuit schaarste aan je bedrijf blijft bouwen. 

En dit komt onder andere omdat je voor elke product je marketingstrategie op orde moet hebben. Dus alle content, salespages enz… Dus je moet 3 keer zo hard werken met 3 producten. Terwijl als je je in alles positioneert als dé expert met dé oplossing in 1 vastomlijnd product wordt het veel makkelijker en helderder om je online strategie uit te voeren.

Fabel 2 – Funnels, advertenties en automations zijn dé oplossing!

TRUTH BOMB

Funnels, ads en automations gaan je business niet redden….

NOPE

Ze versterken enkel de boodschap die je al hebt. Het werkt als een ‘amplifier’.

En ik snap het… het klinkt fantastisch om op automatische piloot klanten binnen te krijgen. En dat is het ook. Ik heb tenslotte jarenlang als marketeer voor klanten funnels gemaakt en megaveel budget aan Facebook ads mogen spenderen. En als het dan 10-voudig terugkomt dan geeft dat een kick natuurlijk!

Maar er zijn zoveel ondernemers waarbij het fundament ontbreekt….

Dus als het je nu handmatig of organisch al niet lukt om je aanbod online aan de juiste klanten te verkopen blijf dan weg bij bovenstaande zaken. Want die zullen alleen maar voor je gaan uitvergroten hoe slecht je fundament is.

Dat is 1 van de redenen waarom de modules E-mailmarketing en Facebook ads pas aan het eind van mijn F.A.M.E. programma zitten.

Het heeft geen zin om te adverteren als je niet eerst exact weet wie jouw klant is, een fantastisch aanbod hebt wat perfect aansluit, je magnetiserende posts kunt schrijven en weet hoe je van fans klanten maakt.

Leer eerst hoe je een hele goede marketeer voor je eigen bedrijf kunt zijn voordat je alles wil automatiseren.

Fabel 3 – Het wordt steeds moeilijker om online te verkopen

Ja, als je gebruik blijft maken van manipulatieve marketing. Mensen voelen zich gepusht en vinden het heel vervelend om een sale door hun neus geboord te krijgen. Is dat hoe je de relatie met jouw klanten wilt starten? Op basis van een leugen?

Juist diegenen die een liefdevolle marketingstrategie hebben verkopen makkelijker dan ooit online. Je ziet het aan alles. Facebook wil betrokken mensen hebben en gaat nu mensen ook vragen om feedback over je bedrijf.

Dus meer dan ooit is het belangrijk om kwaliteit en integriteit hoog in het vaandel te hebben. En als je vanuit aantrekkingskracht je marketing doet en jij een eigen fijne fanbubbel creëert is het makkelijker dan ooit om online te verkopen. Als jij beroemd durft te worden in jouw niche!

Om terug te komen op mijn eerste vragen in deze post.

Wat doe jij momenteel aan online marketing? En ga jij dingen anders doen nadat je dit gelezen hebt? Laat het weten in een reactie!

F.A.M.E.® Methode Ebook

Het e-book voor online kennisondernemers (trainers/coaches) die beroemd willen worden en als dé expert door hun publiek gezien willen worden door het inzetten van marketing vanuit liefde.


Je ontdekt de 3 onmisbare elementen voor méér fans, impact en omzet!

FAME - Voor online ondernemers die beroemd willen worden trnas

Pagina’s: 17
Leestijd: 10 min

Na het lezen van dit e-book weet jij precies:

Kies zelf jouw gebruikerservaring!

Door het gebruik van cookies kunnen wij onze site beter later werken en jou relevante informatie over online marketing laten zien via video's en social media.

Via onderstaande button kun je alle cookies in een keer accepteren, wel zo makkelijk!

Neem je liever zelf controle over jouw gebruikerservaring. Klik dan op "Instellingen" en wijzig de gegevens.

Privacy Settings saved!
Cookie-instellingen

Door het gebruik van cookies kunnen wij onze site beter later werken en jou relevante informatie over online marketing laten zien via video's en social media.


We gebruiken Manychat (chatbot) om te communiceren met onze klanten.

Deze website maakt gebruik van de software Wordpress. Wordpress plaatst cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren. Deze cookies kunnen daarom niet uitgeschakeld worden.
  • wordpres_gdpr_allow_service
  • wordpress-gdpr-cookies-allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined

We gebruiken Woocommerce als webwinkelsoftware. Woocommerce plaatst alleen functionele cookies, zodat producten in de winkelwagen opgeslagen kunnen worden. Omdat deze cookies noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website, kunnen deze cookies niet uitgeschakeld worden.
  • woocommerce_cart_hash
  • woocommerce_items_in_cart

Decline all Services
Accept all Services