
Veel te veel ondernemers vertrekken vanuit een punt waar ze niet in alignment zijn met zichzelf en daardoor een beeld naar de buitenkant gaan creëren waarvan ze vroeg of laat voelen dat het niet congruent is met hun diepste zijn en een verloochening van wie ze echt zijn. Misschien is dit gebeurd omdat je het advies hebt gekregen om iets te gaan doen op een bepaalde manier ook al voelde je ergens al wel dat het niet helemaal klopte voor jou. Wat het ook is. Het is uiteindelijk funest voor jou en het succes van je business.
Dit heeft namelijk een directe impact op je natuurlijke aantrekkingskracht. Want als jij niet vanuit jouw pure zelf kunt ondernemen kun je niet de impact maken en de grootsheid gaan ervaren die je diep van binnen wel voor jezelf verlangt.
Met andere woorden, je laat een groot deel van je potentieel onbenut.
Wat er weer toe leidt dat je veel harder moet trekken in je business dan je zou willen. En voor je het weet ben je je ineens kapot aan het werken en voel je je een sleepboot om aan klanten te komen. En verval je in tips en trucs en voel je jezelf elke dag ietsje verder van je kern verwijderd.
Jouw haven kan namelijk op 2 manieren ‘bootjes’ aantrekken. Met een sleepboot of je plaatst een vuurtoren.
Deze metafoor is heel krachtig als je deze toepast op je business. Want niemand voelt zich fijn in de rol van de sleepboot en toch kan het best zijn dat je je er wel af en toe door laat verleiden. Door schaarste of angst vervallen we sneller in een rol als sleepboot. Terwijl dat vaak het ongewenste effect creëert.
Het vergt durf en lef om op te staan als vuurtoren. Om je authentieke licht te durven laten schijnen en erop te vertrouwen dat de juiste mensen naar jou toe zullen komen. Ook vraagt dit van je dat je voor de lange termijn keuzes durft te maken en daarin leiderschap pakt. Keuzes die passen bij de zielsmissie die jij hebt.
En als jij durft op te staan als vuurtoren dan is het belangrijk om te beseffen dat er een aantal factoren zijn die een grote rol spelen in hoe ‘aantrekkelijk’ je dan bent.
Want wat zorgt nu eigenlijk voor natuurlijke aantrekkingskracht in je business en hoe kun je dit op een liefdevolle manier toepassen in je marketing en sales?
3 elementen van Aantrekkingskracht
Om die natuurlijke aantrekkingskracht te laten ontspruiten is het van belang om diep in te zoomen op drie belangrijke elementen:
1. De ‘Avatar’ van je leukste klant
2. Jouw X-Factor
3. Jouw unieke Methode/Proces
1. Avatar van je leukste klant
Om maar direct met de deur in huis te vallen. Met een avatar bedoel ik niet een foto op je visionboard van iemand van 35 jaar met blond haar. Want de alignment creëren op de juiste avatar van je leukste klant heeft niks met de buitenkant te maken. Maar juist alles met de binnenkant.
Hoe goed ken jij jouw leukste klant? Weet je écht wat er bij diegene afspeelt? Qua emoties, qua beleving, qua situaties? De impact die de huidige realiteit van die persoon op meerdere levensgebieden heeft? En weet je wat die persoon daadwerkelijk verlangt?
Om aantrekkingskracht in je marketing te creëren zul je jezelf ontzettend goed moeten trainen om ‘Symptomees’ te leren praten. Ja je leest het goed! Dat is een nieuwe taal. Een taal die klanten bij mij standaard in hun vakkenpakket krijgen 😉.
Je zult in symptomen moeten gaan praten zodat iemand zich ermee kan identificeren waardoor je échte verbinding gaat krijgen.
Ik schets een voorbeeld voor je:
Schrijf NIET: “Je hebt weinig zelfvertrouwen om die Facebook live te doen.”
‘Weinig zelfvertrouwen’ ervaren is een conditie dus geen symptoom. De symptomen zijn de gevolgen en de impact die het maakt om weinig zelfvertrouwen te hebben.
Een betere beschrijving zou zijn: “Zodra je probeert om op die Facebook live knop te klikken merk je aan alles dat je blokkeert. Je voelt je keel dicht slaan terwijl je 10 minuten geleden nog zo hard je best had gedaan om jezelf op te peppen dat je het dit keer gewoon gaat doen. Voor je het doorhebt ebte je laatste restje motivatie ook nog weg en je voelt de tranen wellen in je ogen. F### dit… Misschien is morgen toch een betere dag?…. Denk je hoopvol… Maar diep van binnen weet je het antwoord al.”
Symptomees dus 😉
2. Jouw X-Factor
Te gek dat mensen nu voelen dat wat jij schrijft exact is wat ze voelen. Maar dat is niet het enige, want het is ook belangrijk dat mensen met jou gaan resoneren en dat ze door jou geholpen willen worden. Dus het is onmisbaar om jouw X-Factor te gaan laten zien.
En die X-Factor bestaat uit 6 factoren:
1. Persoonlijke unieke verhalen en ervaringen die jou jou maken
2. Welke karaktereigenschappen maken jou jou?
3. Welke expertises/skills heb je?
4. Welke talenten heb je? (Waar je van nature goed in bent)
5. Waar haal jij jouw kennis vandaan? (Opleidingen, trainingen, levenswijsheid)
6. Welke, voor jou belangrijke, connecties heb je? (Mentors/coaches, vrienden, families)
3. Jouw unieke Methode/Proces
Helemaal top natuurlijk dat mensen nu aangetrokken zijn tot jou omdat jij ze begrijpt en zij met jou resoneren. Maar er ontbreekt natuurlijk nog één belangrijk onderdeel. Jouw leukste klant moet ook begrijpen dat jij ze kunt helpen! En de beste manier om dat te laten zien is door een eigen methode/proces te hebben. En deze heb je waarschijnlijk al wel, maar je hebt het nog niet dusdanig verpakt in een eigen jasje waardoor het onderscheidend is en mensen heel makkelijk voor jou kunnen kiezen.
Net zoals ik mijn F.A.M.E.® Methode heb om méér fans, impact en omzet te maken waardoor financiële vrijheid mogelijk wordt.

Ben jij die sleepboot of die vuurtoren?
Als je aan je échte natuurlijke aantrekkingskracht werkt zul je zien je dat je gemakkelijk en met meer veel plezier die vuurtoren kunt zijn. Dat is voor mij waar het groeien en bloeien van een liefdevolle en impactvolle business over gaat.
Liefs,
Kirsten