
Heb jij je ooit afgevraagd waarom het zo ontzettend moeilijk is om je product aan de man te krijgen? Grote kans dat er beperkende overtuigingen zijn bij je doelgroep waardoor zij niet inzien waarom jouw product gaat helpen.
Iedereen leeft in zijn eigen “bubbel” van overtuigingen en waarheden. Jij gelooft heilig in jouw product en dit komt door de bubbel van overtuigingen die er omheen zit.
Wil je dus mensen overtuigen dan zul je moeten weten welke stappen mensen moeten nemen om jouw product als oplossing te gaan zien.
Voorbeeld: Je verkoopt een vegetarisch kookboek.
Jij staat volledig achter je product omdat je vindt dat het de enige manier is om ethisch om te gaan met voeding, je geen dieren laat vermoorden en je niet bijdraagt aan de verspilling van water en vervuiling van het milieu door de vee-industrie.
Als je deze overtuigingen aan mensen verteld dan zullen ze er weinig mee doen omdat het niet in hun bubbel zit. Het staat letterlijk te ver van ze af. Je zult dus mensen eerst van informatie moeten voorzien zodat ze zelf conclusies kunnen trekken en een nieuwe bubbel gaan vormen omdat ze oprecht zelf erin geloven.
Dus de eerste stap is het delen van informatie. Zoals bepaalde feiten:
- Per dag worden in Nederland 400.000 dieren gegeten.
- Voor 1 kilo rundvlees wordt 15.000 liter water gebruikt.
- 1 koe stoot jaarlijks net zoveel broeikassen uit als 4,5 auto’s
Op basis van deze informatie kan iemand zelf bepalen dat:
- het wel heel veel dieren zijn die we dood maken
- dat je niet wist dat er zoveel water wordt verspild en dat is eigenlijk zonde
- dat je niet wilt bijdragen aan het broeikaseffect
Pas als iemand zelf gelooft in een probleem wordt er initiatief genomen om naar een oplossing te zoeken en volgt er bereidheid om te investeren.
Dit heeft alles met ons “belief system” te maken. En dat is waar dit boek onder andere over gaat.
Ga je dit boek ook lezen?