fbpx

Ga jij voor direct voor de aanval?

Ga jij voor direct voor de aanval?
9 augustus 2017 Kirsten Boersma

Vorig weekend was ik met een vriendin op bezoek bij Omnisport in Apeldoorn om naar een wedstrijd van het dames volleybalteam te kijken. Ik hou enorm van deze sport en niet alleen om naar te kijken maar ook om het zelf te doen. En terwijl ik daar op de tribune zat besefte ik me dat deze sport eigenlijk veel overeenkomsten heeft met internet marketing.

De energie gonst door de zaal. Rechts van mij zingen mensen mee en links van mij klappen ze zo hard als ze kunnen. De spanning is om te snijden…

Iedereen roept WOW als er bal keihard in wordt geslagen. En ik moet ook zeggen dat dat echt een machtig gevoel geeft die harde klappers!

Maar tegelijkertijd doet het me ook beseffen dat we eigenlijk alleen maar juichen bij de aanval.

We juichen alleen bij het punt….

Ook achteraf heeft iedereen het alleen maar over de topscoorders van de wedstrijd…

Waar doet je dat aan denken?

 

Sales!

 

De sale lijkt het enige waar zoveel ondernemers zich online op focussen. De sale lijkt het enige wat ertoe doet.

En dit is waar vaak ook de denkfout wordt gemaakt. Door teveel te focussen op de sale wordt compleet vergeten wat de beste manier is om daar te komen. Er wordt uit het oog verloren dat we mensen eerst 2 andere stappen moeten laten nemen om pas klaar te zijn voor een sale.

Kijk naar het volleybalteam. Die bestaat uit 6 mensen ieder met hun eigen specialisme en taken. Van de verdediging tot de aanval worden strategische afspraken gemaakt om optimaal resultaat te halen.

Als team mag je de bal 3 keer aanraken. Waarvan de 3e keer vaak de aanval is.

Maar om tot die aanval te komen moeten er eerst 2 andere contactmomenten plaatsvinden.

De pass en de setup!

Zonder goede pass krijg je geen goede setup. En zonder goede setup…. je snapt hem…. krijg je geen goede aanval….

Zo werkt het ook online.

We gooien een advertentie op Facebook naar mensen die ons niet kennen met een aanbod voor ons product. En vervolgens balen we dat het teveel kost en er niks uitkomt.

Met andere woorden:
Wij denken dat zodra die bal over het net komt we hem meteen keihard terug kunnen slaan met een aanval, maar dat is zelden het geval. Ik heb in die wedstrijd misschien 2 keer gezien dat dit gebeurde. Dat is dus geen tactiek waar je op gaat trainen en je op gaat focussen, want je weet dat de kans op scoren klein is en de situatie zich maar weinig voordoet.

Die eerste bal, dus de pass, is dus superbelangrijk. Het is het eerste contactmoment met de bal en meteen vanuit daar willen scoren is gewoon geen optie.

Ok ok Kirsten ….

Check ik snap em…..

Dan maak ik een advertentie die niet meteen gaat verkopen maar dan geef ik eerst iets weg zoals een e-book zodat ik het e-mailadres heb en stuur ik daarna een mail met mijn product, ok?

Bijna…

Kijk die 2e bal, de setup, die door de spelverdeelster wordt geven, is de belangrijkste bal bij volleybal. Een spelverdeelster moet alles overzien. Waar staat het blok van de tegenstander? Welke aanvalster ga ik uitkiezen?

Het is de bal die ervoor gaat zorgen dat de aanval wel of niet gaat lukken.

Het is de bal die ontzettend veel afstemming vergt tussen de spelverdeelster en de aanvalster.

Als de balbaan niet klopt komt er geen aanval.

En dat is precies wat er bij ondernemers ook gebeurt. Als jij niet weet welke aanvalster je moet kiezen of je speelt ze verkeerd aan dan komt er geen aanval.

Het is dus heel belangrijk dat je weet hoe je je aanvalsters moet bereiken. Hoe je vertrouwen creëert, een relatie opbouwt en precies weet wat ze nodig hebben.

Dit vergt inzicht, oefening en verbetering. Er moet een sterke connectie worden opgebouwd.

Dus volg deze stappen en jouw aanval gaat scoren!

– Bouw aan je publiek
– Maak écht connectie
– Ga voor die aanval!

Ga jij na het lezen van dit verhaal nog meteen voor die aanval?

Kies zelf jouw gebruikerservaring!

Door het gebruik van cookies kunnen wij onze site beter later werken en jou relevante informatie over online marketing laten zien via video's en social media.

Via onderstaande button kun je alle cookies in een keer accepteren, wel zo makkelijk!

Neem je liever zelf controle over jouw gebruikerservaring. Klik dan op "Instellingen" en wijzig de gegevens.

Privacy Settings saved!
Cookie-instellingen

Door het gebruik van cookies kunnen wij onze site beter later werken en jou relevante informatie over online marketing laten zien via video's en social media.


We gebruiken Manychat (chatbot) om te communiceren met onze klanten.

Deze website maakt gebruik van de software Wordpress. Wordpress plaatst cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren. Deze cookies kunnen daarom niet uitgeschakeld worden.
  • wordpres_gdpr_allow_service
  • wordpress-gdpr-cookies-allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined

We gebruiken Woocommerce als webwinkelsoftware. Woocommerce plaatst alleen functionele cookies, zodat producten in de winkelwagen opgeslagen kunnen worden. Omdat deze cookies noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website, kunnen deze cookies niet uitgeschakeld worden.
  • woocommerce_cart_hash
  • woocommerce_items_in_cart

Decline all Services
Accept all Services