fbpx

Mijn 19 grootste ondernemerslessen

Mijn 19 grootste ondernemerslessen
21 februari 2024 Kirsten Boersma

Dit jaar ben ik 19 jaar aan het ondernemen.
19 jaar van ‘zelfstandigheid’.
19 jaar van autonome keuzes leren maken.
19 jaar van ‘vrijheid’.

Maar bovenal 19 jaar van heeeeeeel veeeeel lessen.
Het ondernemerschap ‘humbles you’ en laat je tegelijkertijd een wereld zien die maar weinigen kunnen zien.

Ik ben er eens voor gaan zitten om 19 ondernemerslessen op een rij te zetten. Wellicht zitten er nog wat pareltjes voor jou bij om dingen meer op scherp te zetten.

1. Niemand anders gaat het voor je doen

Als je een groot verlangen hebt om iets te bereiken of te vervullen dan ben je ook de enige die diep van binnen de drive voelt voor die visie en is het dus ook aan jezelf om de initiator te blijven of je het werk nu zelf gaat doen of niet, jij bepaalt of het überhaupt tot leven gaat komen. Van grote dingen tot kleine beslissingen in je business niemand gaat het voor je doen als jij niet eerst de energie erin steekt.

2. Marketing en sales kun je niet een beetje erbij doen

De enige manier waarop je business levensvatbaar is is als er een cashflow op gang komt. En natuurlijk als die cashflow het mogelijk maakt om groei te faciliteren. Zeker bij startende ondernemers ligt die focus vaak totaal op de verkeerde zaken. Ze zijn bezig met een website (Die ze vaak toch weer aan moeten passen omdat ze pas weten met wie ze écht willen werken nadat ze de eerste klanten hebben gehad.) Maar ook doorgewinterde ondernemers kunnen in een valkuil stappen dat ze ze minder focus op marketing en sales gaan hebben nadat het een periode heel goed is gegaan. De structuur gaat er wat uit en voor ze het doorhebben ebt de omzetstroom langzaam weg. Marketing en sales zijn voor mij 2 van de 6 belangrijke business pijlers waar je in mijn optiek minstens elke maand aandacht voor moet hebben.

3. Exponentiële groei is makkelijker dan lineaire groei

In mijn ervaring zijn er vaak een aantal hefbomen waarmee je dusdanig kunt sturen dat groei eerder exponentieel wordt dan lineair. Meestal hebben we namelijk de spannendere keuzes te maken die de grotere impact gaan maken in plaats van de veiligere keuzes die een langzame lineaire groei geven. En ondanks dat die laatste veilig kan voelen is het vaak een zwaarder pad. Want traagheid heeft energetisch een hele andere lading en creëert ook weer meer traagheid. Als je meer snelheid in het maken van je keuzes durft te hebben zul je merken dat alles ook makkelijker en sneller voor je verandert. Ik heb het ook letterlijk gezien bij klanten. De klanten die gemakkelijk JA durfden te zeggen op de samenwerking en overgave voelden om de snelkookpan in te gaan bereikten ook veel sneller resultaten.

4. Omarm verandering

Niks zal voor eeuwig hetzelfde blijven. Ook je business niet. Of het nu consistente groei is of juist de periodes van weerslag. Het is eigenlijk onmogelijk om op hetzelfde level te blijven met dezelfde klanten en dezelfde omzet. De kunst is om op tijd te voelen wanneer verandering nodig is. Ik kan extreem goed op tijd veranderen maar ook extreem laat waardoor de omstandigheden mij wel in de richting moeten pushen. Dit is zeker niet altijd handig weet ik uit ervaring, omdat struisvogelgedrag uiteindelijk alles slechter maakt.

5. Delegeren en uitbesteden

Inmiddels werk ik alweer 5 jaar samen met mijn operationeel manager Simone. Ik weet namelijk dat ik structuur prima 1x keer kan aanbrengen, maar dat ik het zelf niet kan opbrengen om dat elke keer weer hetzelfde te doen. Dus ondanks dat ik weet dat het voor mijn groepen en privé-klanten onwijs belangrijk is om sterke structuren te hebben wat betreft sales proces, onboarding, delivery en de afsluiting van de samenwerking, is het niet mijn sterkste punt om dat in de gaten te houden. Ik ga liever all-in op het allerbeste leveren aan mijn klanten en daarvoor moet mijn energie helemaal vrij zijn en kunnen flowen. Dus ondanks dat structuur juist zorgt voor flow zorg ik ervoor dat de structuur door Simone wordt gewaarborgd zodat ik mij alleen maar op mijn flow hoef te focussen. Weten waar je zone of genius ligt terwijl je bewust uitbesteedt wat belangrijk is, maar waar je hart niet sneller van gaat kloppen, is essentieel.

6. Processen vastleggen en systemen creëren

Als natuurlijk gevolg op bovenstaand punt komt natuurlijk het vastleggen van je processen en het creëren van systemen. Ook wel SOP’s (Standard Operating Procedures) genaamd. En op een manier dat het zo over te nemen is door iemand anders. Het laatste wat je namelijk wilt is dat als een teamlid uitvalt de kennis ook wegvalt. Dus ongeacht op welk vlak in je business je dingen uitbesteedt het vastleggen van werkwijzen is ontzettend belangrijk helemaal met de overweldigende hoeveelheid aan software die er tegenwoordig is.

7. Ondernemen is cyclisch

Kijk bijvoorbeeld naar het ontwikkelen van je product. Hoe vaak kom je eigenlijk weer terug op je oorspronkelijke idee nadat je misschien wel weken aan het brainstormen ben geweest? Is dat verspilde tijd geweest? Nee, het proces is nodig geweest om tot de conclusie te komen dat de eerste ingeving klopte en het proces daarna heeft het concreter gemaakt. In creatie kom je veel cycli tegen. Maar ook in je omzet. Periodes van winter en periodes van zomer. Alles is cyclisch, jouw business en ook jij als persoon. Zodra je dit leert omarmen en de overgave leert voelen stroomt het allemaal veel makkelijker.

8. Fix je financiën

Ik heb echt een haat/liefde verhouding met administratie en belastingen. Ik ken periodes waarbij ik overal een zooitje van maakte en ik ken periodes waar ik het superstrak op orde had.

Vooral tijdens de periodes dat ik het minder goed voor elkaar heb helpt het mij om te starten met overzicht aanbrengen. Dit haalt de stress eraf en simpelweg het overzicht hebben geeft houvast en rust om vervolgens weer te kunnen bouwen. Beetje hetzelfde principe als rommel in je huis. Als je het niet direct gewoon bijhoudt (wat heerlijk is), dan loop je de kans dat er steeds meer rommel ontstaat en dat de drempel om te gaan opruimen en schoonmaken steeds hoger wordt.

Verreweg mijn beste ervaring qua overzicht in mijn financiën ontstond toen ik bezig ging met het Profit First principe, mijn administratie wekelijks ging laten bijhouden en daarnaast duidelijke doelen ging stellen en privé potjes ging maken.

9. Je business spiegelt je lessen

Het ondernemerschap is één van de grootste persoonlijke ontwikkelingstrajecten die je met jezelf aan kunt gaan. Waar ik het in het begin van mijn ondernemerschap vreselijk vond om een potentiële klant te bellen omdat het mij onzeker maakte en ik communiceren lastig vond en altijd het idee had dat ik mezelf moest bewijzen lag daar juist een grote les voor mij om sterk in mijzelf te gaan landen en op mijzelf te gaan vertrouwen dat alles wat mijn voelsprieten zeiden klopte. Waardoor ik nu al jaren met veel plezier en gemak verbinding kan maken. Zo zijn er nog honderden lessen geweest die het ondernemerschap mij heeft gebracht. Want hoe je 1 ding doet doe je alles. Al je triggers komen onder een vergrootglas te liggen met ondernemen omdat het zo ontzettend persoonlijk is. Kijk alleen al naar alle issues die veel ondernemers ervaren op het gebied van geld. Een business heeft van zichzelf geen probleem met geld, maar zijzelf wel en dat is waarom de business moeite heeft met omzet maken. Daarnaast spiegelen je klanten enorm veel aan je mits je ervoor open staat om het te kunnen zien. Maar ik durf wel te zeggen ik mede door mijn klanten hard ben gegroeid qua persoon.

10. Je krijgt wat je tolereert

Een lage standaard creëert een laag resultaat. Het lijkt zo simpel, maar elke keer weer toont je business je exact waar je je standaarden hebt liggen. De jaren dat ik niet zelf grip pakte op wat ik verdiende waren de jaren waarop ik het minst verdiende. De jaren dat ik geen duidelijk klantprofiel had en alles en iedereen mij om hulp kwam vragen waren ook de jaren dat ik heel vaak totaal geen energie kreeg van mijn klanten. De jaren dat ik mijn eigen tijd niet waardeerde waren ook de jaren dat ik bijna overspannen werd omdat ik 60u per week werkte. Het is het spanningsveld tussen heel goed weten waar je grenzen liggen en tegelijkertijd weten wat je graag zou willen tolereren en toestaan (vooral dus ook in beter, mooier en groter). Consessies doen is 99% van de tijd funest in business.

11. Een product verkopen boven je uren verkopen

Als ik één ding vanaf het begin van mijn ondernemerschap opnieuw had willen doen dan is het wel dat ik vanaf het begin direct met producten had willen werken. Het maakt alles makkelijker en vooral ook duidelijker voor je klant. Een vastomlijnd product geeft een duidelijk resultaat voor je klant. Ze weten exact wat ze krijgen en hoe lang het gaat duren en welke vaste prijs het heeft. Het is zoveel makkelijker om te verkopen en geeft je als ondernemer een veel beter rendement op de uren die je erin steekt.

12. Maak opschalen veel simpeler

Toen ik eenmaal het spelletje begon te snappen kwam ik erachter dat groei maar in 3 simpele dingen zit:

1. Je prijzen verhogen
2. Uren opschalen en als je zelf niet meer wil werken met andere mensen gaan werken
3. Je product geschikt maken om met meer mensen tegelijk in een groep te werken

Alle andere pogingen tot groei zullen nergens toe gaan leiden.

13. Samenwerkingen met anderen

Nu denk je misschien dat ik ga zeggen dat het belangrijk is om samenwerkingen met anderen te zoeken, maar mijn eigen ervaring is dat zowel bij mij als bij klanten 80% van de samenwerkingen niet het resultaat gaf waar ze naar zochten. Ik heb vaak genoeg compagnons uit elkaar zien gaan omdat de visie vanaf dag 1 voor beiden niet super helder was en ze in hun eigen wereld de business gingen runnen en daardoor het niet van de grond kregen zoals ze wilden. Ik heb zelf ook vaak genoeg samenwerkingen gehad waar het gewoon niet echt ging stromen. Vaak was dan het besluit rationeel gemaakt bijvoorbeeld op basis van de mogelijke omzet. Alle keren dat een samenwerking wel fantastisch verliep wist ik al direct vanaf dag 1 dat het zo moest zijn. Net als nu trouwens. Met één van mijn oud-klanten, Erna Bouwhuis, organiseer ik op 21-22-23 april een Quantum Ondernemen Intensive waarbij we onze talenten gaan combineren. In een snelkookpan van 3 dagen zal Erna oa middels hypnose de onbewuste patronen gaan aanpakken en ik deze op het bewuste vlak. Dit is voor de ondernemers die na jaren van ondernemerschap toch steeds merken dat ze tegen plafonds aanlopen. Ze hebben bepaalde patronen waar ze steeds in terugvallen veelal op het gebied van eigenwaarde, geld en relaties met anderen. (Mocht je interesse hebben in één van de zes plekken stuur me dan even een bericht.)

14. De business is nooit het einddoel

Ik heb periodes gekend dat ik mijn ondernemerschap als doel op zich begon te zien. De omzet en de kansen enz.. het werd een doel op zich om dat na te streven en mijn ego ging daar goed op. Maar altijd kwam ik daarvan terug, want het hebben van je business is enkel een fantastisch voertuig om een stukje van je purpose tot leven te brengen en daarmee de impact te kunnen maken. En de cashflow alleen is niet het doel maar juist wat het daarna mogelijk maakt om te doen in je leven. Welke ervaringen kun je creëren omdat je een gezonde cashflow hebt? Bij mij is het gelukkig nooit gegaan om meer spullen, auto’s of andere zaken en altijd gegaan om meer van het leven te kunnen zien en genieten.

15. Your vibe attracts your tribe

Ik heb jaren mijn business gerund zonder mij hiervan echt bewust te zijn. Maar toen ik daadwerkelijk bezig ging met coachen van andere ondernemers ging ik ook pas mijn eigen marketing actiever doen. En hoe meer ik mijzelf exact liet zien zoals ik ben des te makkelijker kwamen de juiste mensen op mij af. Dit liet mij inzien dat ik gewoon altijd mag op komen dagen zoals ik voel dat ik ben en wil zijn. “What you see and feel is what you get.” En juist daardoor heb ik met zulke mooie lieve mensen kunnen werken waar ik ontzettend mee resoneer.

16. Voor wie meer creëert dan consumeert is overvloed onvermijdelijk

Het lijkt misschien zo cliché, maar ik heb dit zelf meermaals ervaren. Als ik periodes had dat ik zelf minder zichtbaar was of minder actief aan de business werkte kwam het er altijd op neer dat de balans naar de andere kant zakte en dat ik meer ging consumeren van anderen. En dit heeft eigenlijk altijd een negatief effect op het resultaat in mijn business. Mijn focus is de belangrijkste valuta die ik heb. Mijn aandacht en intentie kan ik inzetten om dingen te zien die nergens helpend zijn in mijn groei of ik zet ze in om bewust te creëren. En het resultaat wordt een onvermijdelijk bijgevolg daarvan.

17. Het ondernemerschap is niet zaligmakend

Ondanks dat ik altijd al heel duidelijk heb gevoeld dat ik het pad van ondernemerschap wilde bewandelen geloof ik ook dat het niet zaligmakend is. Er zijn momenten geweest dat ik mezelf wel afvroeg of het de stress waard was. Voornamelijk in tijden dat de business minder goed liep. Ik geloof dat het een hele persoonlijke keuze is of het goed bij je past of dat je beter gaat op de consistentie die een baan kan geven. Er is geen goed of fout hierin enkel de keuze om te doen wat goed voelt en je past als een jas.

18. ‘Design’ tijd inplannen

In het ondernemerschap kun je ongemerkt in een constante staat van ‘doing’ belanden. Je hebt altijd wel ergens een lijstje wat nog afgetikt moet worden (of een VA die een lijstje voor je heeft 😉 ), maar als we alleen maar in die staat bezig zijn missen we de tijd die nodig is om te kunnen ontwikkelen. Ik geloof er heilig in dat het belangrijk is om minstens 5-10% van je tijd bezig te zijn met het ‘designen’ van je onderneming(en). De tijd waarin je mag wegdromen op verlangens of juist actief gaat brainstormen waar de grootste groei in je business te behalen valt. De tijd om samenwerkingen op te zoeken of juist compleet nieuwe producten of projecten op te zetten. Door elke week met intentie ‘Design’-tijd te maken zul je veel gemakkelijker en sneller groeien.

19. Durf de flow te volgen

Eigenlijk alle keren dat ik mijn intuïtie durfde te volgen voor een nieuwe business of nieuw product bleek altijd achteraf dat het de juiste keuze was en vaak dat het nog zelfs veel mooier werd dan ik me had kunnen voorstellen. Dus ondanks dat ik een gevoel had dat het iets kon worden had ik vaak geeneens een exacte stip op de horizon staan. Ik zag wel bepaalde dingen voor me maar ik heb nooit heel ver in de toekomst kunnen kijken, dat past niet helemaal bij mijn constitutie. En eigenlijk altijd als ik iets had bedacht wat ‘goed’ zou zijn voor de business of hoe anderen ook iets deden werd het niks.Mijn grootste les hieruit is dat ik mijn eigen creaties en benodigde stappen alleen in mijn eigen stilte kan zien en maken. Of het nu tijdens een wandeling is of in meditatie. De beste ingevingen en keuzes kwamen daar allemaal uit voort. Wat wel altijd heel goed helpt is dat ik bewust kies waar ik inspiratie vandaan haal. Zoals mentoren of boeken of door andere dingen te consumeren waar ik mee resoneer.

 

Kies zelf jouw gebruikerservaring!

Door het gebruik van cookies kunnen wij onze site beter later werken en jou relevante informatie over online marketing laten zien via video's en social media.

Via onderstaande button kun je alle cookies in een keer accepteren, wel zo makkelijk!

Neem je liever zelf controle over jouw gebruikerservaring. Klik dan op "Instellingen" en wijzig de gegevens.

Privacy Settings saved!
Cookie-instellingen

Door het gebruik van cookies kunnen wij onze site beter later werken en jou relevante informatie over online marketing laten zien via video's en social media.


We gebruiken Manychat (chatbot) om te communiceren met onze klanten.

Deze website maakt gebruik van de software Wordpress. Wordpress plaatst cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren. Deze cookies kunnen daarom niet uitgeschakeld worden.
  • wordpres_gdpr_allow_service
  • wordpress-gdpr-cookies-allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined

We gebruiken Woocommerce als webwinkelsoftware. Woocommerce plaatst alleen functionele cookies, zodat producten in de winkelwagen opgeslagen kunnen worden. Omdat deze cookies noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website, kunnen deze cookies niet uitgeschakeld worden.
  • woocommerce_cart_hash
  • woocommerce_items_in_cart

Decline all Services
Accept all Services